Af Peter Brandi – Foto: Henrik Klitgård – Pressefoto.
”Der er behov for en styrket dialog mellem Kommunen og virksomhederne”, skriver Dansk Industri til Hørsholm Kommune på baggrund af DI’s undersøgelse af lokal erhvervsvenlighed i Hørsholm 2024.
I undersøgelsen er Hørsholm i 2024 faldet fra en 88. plads til en bundplacering som nr. 91. I forhold til 2023 ser vi den største tilbagegang inden for kategorierne infrastruktur og transport, brug af private leverandører samt kategorien skatter, gebyrer og erhvervsarealer. Som i de foregående undersøgelser klarer vi os godt i kategorien “uddannelse”, hvor vi ligger på en 7. plads.
”En bundplacering er aldrig noget at prale af, men der er jo noget, der hedder, at som man spørger, får man svar”, udtaler Henrik Klitgaard, medlem af Kommunalbestyrelsen (T) og formand for Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget. Henrik Klitgaard fortsætter: ”Der er spurgt til strukturer og processer som pendling, udbud, ledige erhvervsarealer, og hvor svarene afspejler, at vi i høj grad er en bosætningskommune og ikke en industrikommune med ledige arealer til udvidelse osv.”
Med hensyn til DI’s råd om at styrke dialogen med erhvervslivet udtaler Henrik Klitgaard, at ”der er intet, jeg hellere vil, og derfor tog vi for et par år siden også en række initiativer som f.eks. velkomst- og introduktionsaktiviteter for kommunens nye virksomheder, pjecer og breve samt åbne møder i Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget for alle interesserede erhvervsfolk, men der kom ikke rigtigt nogen”.
Henrik Klitgaard oplyser, at han vil tage undersøgelsen med til drøftelse med erhvervslivet i Hørsholm Erhvervsråd d. 8. oktober, ligesom Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget på sit møde d. 21. oktober vil drøfte Dansk Industris måling og efter planen udpeger nogle specifikke indsatsområder.
En undersøgelse udført af IRIS Group i foråret 2024 målte på, hvordan virksomhederne klarer sig på
- Arbejdspladser, indkomst og produktivitet
- Iværksætteri og vækstvirksomheder
- Eksport
Her ligger Hørsholm nr. 29 ud af alle landets kommuner.
”Der ser vi, at når man måler på, hvordan virksomhederne faktisk har det, så går det rigtig godt i Hørsholm,” slutter Henrik Klitgaard.
Redaktøren mener: Det er dejligt, at Henrik Klitgaard tager situationen afslappet. Han har selvfølgelig gjort, hvad han kunne for nogle år siden. Spørgsmålet er så, om det var det rigtige man gjorde dengang? Som virksomhed vil jeg hellere have service og hurtig hjælp fra kommunen, når der er behov, end velkomstmøder og pjecer.