Af Peter Brandi – Foto: Eleverne præsenterer deres kunstværker – Pressefoto.
Usserød Skole har valgt en ny tilgang til valgfaget Billedkunst, hvor de inddrager lokalsamfundet, så kunst også har en betydning for andre end eleverne selv. Hver uge har eleverne en kunstner, som de præsenterer med de informationer om kunstnerens liv, som de selv skal undersøge og vise et maleri som eksempel.
Isabel A. Llorente fortæller at eleverne er fra 7. årgang og de har både haft Kimia Bahari (fra Danmarks bedste portrætmaler) som inspirerende oplægsholder, og nu er der et samarbejde med Breelteparken.
Vi har fået lov til at udstille elevernes årsværker, og har arbejdet med udtryksformerne collage, tegning og maleri. Til deres årsværk, skulle eleverne selv fortolke temaet ”lys”.
I år har undervisningens formål været., at give eleverne et indblik i, hvordan kunsten kan påvirke og have værdi for lokalsamfundet. Hvorfor Isabel A. Llorente, som billedkunstlærer, Breelteparken for at få et samarbejde i gang.
Isabel A. Llorente siger, ”Til vores store held, ville de gerne give os mulighed for at udstille, og vi blev modtaget meget vel af deres empatiske og kompetente medarbejder, som også er tidligere historie- og billedkunstlærer i udskolingen. Børnene lærte om målgrupper, og selv at hænge et værk op. En ting der skal overvejes grundigt, da nogle af beboerne sidder i kørestol, og er svagtseende. Børnene lærte at hæng værkerne længere nede end først antaget.”
Efter værkerne var hængt op, blev det til en impromptuøvelse i den mundtlige fremstilling af billedkunst, da eleverne selv skulle præsentere deres værker – og vise, at de kunne reflektere og fortælle om deres udtryksformer, teknikker samt inspiration for værket.
Til slut udtrykker Isabel A. Llorente håbet om, at eleverne næste år, har en bedre forståelse for billedkunsten og være bedre forberedt til deres endelige billedkunstprøve.
Forhåbentligt vil de også reflektere over, at kunst kan række ud over dem selv og ind i andre mennesker samt bidrage positivt til deres eget lokalsamfund.