Foto: Jakob Brandt – administrerende direktør i SMVdanmark – Pressefoto
En ny undersøgelse fra SMVdanmark viser, at hver femte virksomhed har følt sig intimideret i mødet med det offentlige. Hver tredje har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning, skriver SMVdanmarki en pressemeddelelse.
Med baggrund i undersøgelsen kræver SMVdanmark handling og et opgør med skrankepaveri, mistillid og dårlig sagsbehandlerkultur.
Små og mellemstore virksomheder oplever i alt for høj grad at blive mødt med intimidering, mistillid, korte svarfrister og urimelige krav fra det offentlige.
En ny undersøgelse fra SMVdanmark viser, at knap hver tredje virksomhed føler sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af myndighederne. Et stort mindretal rapporterer også om intimidering og vildledende rådgivning.
“Det her handler ikke om enkeltsager eller tvivlsom service. Der er tale om udbredt skrankepaveri, hvor virksomheder på daglig basis bliver talt ned til, mistænkeliggjort og kastet rundt i et ugennemskueligt bureaukrati. Det skriger på handling og på et opgør med en virkelig uhensigtsmæssig kultur,” siger Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.400 virksomheder og viser blandt andet, at:
- 18 % har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med myndighederne.
- 32 % har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.
- 22 % vurderer deres samlede kontakt med det offentlige som dårlig eller meget dårlig.
- 29 % har oplevet mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning.
Han siger videre:
“Vi er jo altså grundlæggende på samme hold. Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større. Det sker heldigvis i de fleste tilfælde, men vores analyse viser alt for mange eksempler på det modsatte, og at kontrol, mistillid og nidkærhed har taget over.”
Analysen ser ikke på årsagerne til, at så mange virksomheder har negative oplevelser i mødet med det offentlige. Derfor opfordrer SMVdanmark til, at der politisk iværksættes en tilbundsgående undersøgelse af sagsbehandlerkulturen i både kommuner og statslige myndigheder, og til at ledelsen i den offentlige sektor tager ansvar for, at virksomhederne i højere grad mødes med respekt og tillid.
“En grundig undersøgelse og øget ledelsesfokus kan være et godt sted at starte. Vores analyse dokumenterer, at vi har et problem. Nu må næste skridt være at finde ud af, hvad det er internt i den offentlige sektor, der gør, at servicen opfattes så ringe og så grænseoverskridende. I den forbindelse ser vi meget gerne, at de store fagforbund som DJØF og HK kommer på banen. Vi bør have en fælles interesse i at forbedre mødet mellem sagsbehandler og virksomheder,” siger Jakob Brandt.
Hvordan ser det ud i Hørsholm?
Vi har spurgt Hørsholm Kommune, hvordan de oplever virkeligheden i vores kommune.
Peter Juul Andersen, centerchef for Borger, Arbejde og Kultur svarer: ”Det er slet ikke mit indtryk, at det billede, som SMV Danmark tegner, er dækkende for Hørsholm Kommunes kommunikation med virksomhederne. Der er nok virksomheder, som synes, at vi kunne behandle deres sager hurtigere, eller som ikke er enige i kommunens afgørelse i deres sag, men vi lægger meget vægt på, at dialog og samarbejde foregår i en ordentlig tone.”