Af Peter Brandi – Foto: Peter Brandi©
DSB oplyser at de i uge 51, den 20-26. december 2021, solgte næsten 250.000 pladsbilletter og refunderede knap 18.000 billetter og pladsbilletter. Salget er cirka 75 procent større end i julen 2019, der var den sidste jul inden corona. Det hører dog med, at der ikke var krav om pladsbillet i 2019.
”Tallene illustrerer samtidig, at kunderne er trygge ved at rejse med tog, og at de kvitterer for de tiltag, der er med coronapas, pladskrav og øget rengøring undervejs. I udrejsetrafikken i perioden den 20-24. december kom 75,8 procent af kunderne, der rejste på tværs af Danmark, frem til tiden inden for tre minutter,” siger informationschef i DSB Tony Bispeskov.
Mange af dem, der rejste hjem fra jul den 25-26. december, fik til gengæld en noget anden oplevelse. Her satte Banedanmarks arbejde med flere og tilbagevendende signal- og skinnefejl deres præg på punktligheden. I flere tilfælde tog det adskillige timer at lokalisere og rette fejlene og punktligheden tog et dyk, så kun 46,0 procent af kunderne, der rejste på tværs af landet, kom hjem fra jul til tiden.
Kunderne, der var mere end 30 minutter forsinkede, kan benytte DSB’s Rejsetidsgaranti, der giver ret til økonomisk kompensation eller en ny billet til en tilsvarende rejse. Læs mere om garantiordningen på DSB.dk/Rejsetidsgaranti
Du skal fortsat huske pladsbilletFra i dag den 27. december er det gratis at bestille pladsbilletter til rejser med InterCity-, InterCityLyn- og Lyn+togene frem til og med den 16. januar 2022. Udover mundbind eller visir er der i InterCity-, InterCityLyn- og Lyn+togene krav om, at kunderne har et gyldigt coronapas og pladsbillet.
Intet krav om pladsbillet eller coronapas i regionaltog
Der er hverken krav om coronapas eller pladsbillet i regionaltog, S-tog og Øresundstog, hvor kunderne typisk foretager kortere rejser.
Ifølge DSB kan kunder, der ikke ønsker at rejse, ekstraordinært få refunderet billetter og kort uden gebyr – herunder Orange-billetter, Ungdomskort og pladsbilletter. Det gælder foreløbig til og med den 16. januar 2022. Læs mere på DSB.dk/Coronavirus/Refundering